Sunday 27 October 2013

SANG MONYET YANG DEGIL

22:03

Pada suatu hari Sang Kancil dan rakannya Sang Kura-kura sedang menikmati keenakan buah-buahan di suatu kebun. Tiba-tiba mereka terdengar suara Sang Monyet yang sedang di dalam kelaparan.

"Tolong aku Sang Kancil dan Sang Kura-Kura, aku amat lapar sekali. Sudah beberapa hari aku tak makan", kata Sang Monyet dengan sedih.

"Bolehkah kamu berdua memberi aku sedikit makanan?" Sang Monyet berkata lagi.

Sang Kancil berasa amat sedih mendengar keluhan Sang Monyet tadi sambil berkata, "Ambillah apa sahaja yang kamu suka Sang Monyet".

"Terima kasih Kancil, terima kasih kura-kura" Jawab Sang Monyet.

Sedang Sang Monyet melompat-lompat kegembiraan, dia telah ternampak serimbun pokok cili api yang kemerah-merahan.

"Aku nak itu, aku nak itu" Sang Monyet berteriak sambil menunjuk ke arah pokok cili api itu.

"Engkau tak boleh makan buah itu wahai Sang Monyet, nanti engkau akan menjerit kepedasan" Sang Kancil memberitahu Sang Monyet.

"Aku tak kira, aku nak jugak buah itu." Bentak Sang Monyet yang sombong.

Sang Monyet terus berlari ke arah rimbunan pokok cili api itu dan terus memakannya dengan begitu lahap sekali.

Tiba-tiba Sang Kancil dan Sang Kura-Kura terperanjat mendengar jeritan Sang Monyet.

"Tolongg...Tolong..Pedas.. Pedas... Aku nak air." Sang Monyet menjerit kepedasan sambil melompat-lompat. Muka Sang Monyet kelihatan begitu merah dan Sang Monyet terus berlari meninggalkan tempat itu untuk mencari air. Sang Kancil dan Sang Kura-Kura melihat Sang Monyet itu sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

ANDA JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

© 2013 Cerita-Cerita Rakyat.. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top