Wednesday 23 October 2013

KISAH SANG KANCIL DAN SANG MONYET.

01:38

Google Image




Pada zaman dahulu, seekor Sang Kancil telah pergi ke hutan untuk mencari makanan. Dalam perjalanannya Sang Kancil telah terlihat sebatang pokok jambu yang lebat buahnya. Sang Kancil berasa amat teruja untuk memakan buah jambu itu.


Pada masa yang sama seekor monyet telah berada di atas pokok jambu itu. Sang Kancil telah berkata kepada sang monyet itu.

"Wahai Sang Monyet berilah aku sedikit buah jambu itu kepada aku".

Sang Monyet memandang ke Sang Kancil dengan penuh sombong seraya berkata,

"Kalau engkau nak buah nie panjatlah sendiri".

Dalam pada yang sama Sang Kancil berfikir bagaimanakah caranya untuk mengenakan Sang Kancil ini. Sang Kancil telah mendapat satu idea lantas dia mengambil sebatang kayu dan terus membaling ke arah Sang Monyet. Sang Monyet berasa marah lantas mengambil beberapa buah jambu dan terus membaling ke arah Sang Kancil.

Sang Monyet telah membaling jambu ke arah dengan banyak sekali kerana Sang Kancil dapat mengelaknya. Tiba-tiba Sang Kancil berkata sambil ketawa,

"Hahaha.... Engkau sudah tertipu wahai Sang Monyet. Lihatlah betapa banyaknya buah jambu yang aku dapat di sini tanpa perlu memanjat".

Sang Monyet terpinga-pinga sambil berkata di dalam hatinya,"Sungguh hebat engkau Sang Kancil mengenakan aku".

Setelah kekenyangan Sang Kancil terus meninggalkan Sang Monyet yang dalam keadaan malu teramat sangat.




Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

ANDA JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

© 2013 Cerita-Cerita Rakyat.. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top