Tuesday 22 October 2013

Asal Usul Bunga Cengkih.

22:01





Pada zaman dahulu terdapat satu negeri yang mempunyai rakyat dan raja yang tidak berkata-kata. Ini adalah disebabkan mereka semua takut dan malu untuk bercakap kerana mempunyai mulut yang berbau busuk.


Raja telah berkata kepada menteri-menterinya,

"Apakah penyakit yang melanda negeri beta kerana semua rakyat beta serta beta sendiri mempunyai mulut yang busuk?"

Tetapi mereka semua membisu kerana ditakuti akan berbau busuk di depan Raja tersebut apabila berkata-kata.

Pada suatu hari di taman larangan istana, anak puteri Raja telah keluar bersiar-siar di situ. Tuan puteri tersebut bermain-main dengan dayang-dayang tanpa mengeluarkan sepatah perkataan pun.Tiba-tiba seekor burung murai telah hinggap di dahan berdekatan tuan puteri tersebut.

Burung itu seolah-olah bercakap dengan tuan puteri. Tuan puteri hanya mampu memandang sahaja gelagat burung murai itu. Burung murai itu telah turun ke tanah sambil mematuk-matuk bunga yang berada di depan puteri itu sambil berkicau-kicau.

Tuan puteri tersebut merasa hairan melihat gelagat burung itu mematuk-matuk bunga tersebut sambiul berkicau memandang beliau. Setelah burung murai itu beredar puteri itu telah memakan bunga tersebut. Selang beberapa hari kemudian, puteri tersebut merasa kelainan apabila bau mulutnya telah hilang smama sekali.

Semenjak kejadian itu semua orang di istana termasuk Raja merasa hairan kerana mulut tuan puterinya tidak berbau busuk malah wangi sama sekali. Malah di negeri tersebut hanya puteri seorang sahaja yang berkata-kata dan menyanyi. Raja berasa hairan dengan kejadian tersebut dan bertanya kepada tuan puteri tersebut apa sebenarnya yang berlaku. Tuan puteri tersebut telah menceritakan segala-galanya tentang bunga itu.

Raja dengan segera menitahkan semua rakyar memakan bunga tersebut dan menanam nya. sejak hari itu semua orang di negeri itu gembira dan tidak malu untuk berkata-kata lagi. Bunga itu telah menjadi antara hasil negeri tersebut. Raja telah menamakan bunga tersebut sebagai bunga cengkih.

Wallahulam.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

ANDA JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

© 2013 Cerita-Cerita Rakyat.. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top