Sunday 6 October 2013

Cerita Teladan Singa Dan Tikus.

23:14

Di sebuah hutan, terdapat seekor singa yang besar sedang nyenyak tidur. Tidak jauh dari tempat singa itu tidur terdapat seekor tikus sedang bermain.

Tikus itu sedang bermain dengan rama-rama. Mereka bermain dengan gembira sambil diikuti gelak dan ketawa. Gelak tawa tikus dan rama-rama itu telah mengganggu kelenaan tidur singa itu. Ini telah menyebabkan singa telah terjaga dari tidurnya dan berasa amat marah.

Lantas singa itu bangun dan ingin menyerang tikus. Tikus berasa takut apabila singa itu ingin menerpa ke arahnya cuba melarikan diri. Dengan perasaan takut tiba-tiba tikus berkata kepada singa,

“Jika awak baik dan segera melepaskan saya, saya tidak akan lupakan jasa baik awak hingga ke akhir hayat saya.”

Singa pun berfikir dengan kata-kata tikus itu dan bersetuju melepaskan tikus itu. Selang beberapa hari kemudian, tikus terdengar akan suara singa mengaum. Singa mengaum sambil meronta-ronta kesakitan.

Rupa-rupanya singa telah terkena perangkap pemburu. Tikus berlari ke arah singa dengan menolong singa memutuskan perangkap jaring itu dengan giginya. Singa berasa gembira seraya berkata,

“Kalau engkau tidak menolong aku tadi, sudah tentu aku akan dibunuh oleh pemburu.”

Semenjak dari kejadian itu singa dan tikus telah berkawan baik (close friend).

Pengajarannya :
Berbuat kebaikan akan dibalas juga dengan kebaikan.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

ANDA JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

© 2013 Cerita-Cerita Rakyat.. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top