Friday 4 October 2013

Kisah Keldai Dan Serigala.

20:52

Pada suatu zaman dahulu,ada seekor telah keldai pergi untuk meragut rumput di sebuah padang rumput yang luas. Keldai itu merasa amat gembira dapat meragut rumput di situ kerana rumput di situ sunguh segar.Lagipun ia berasa amat senang hati kerana tiada haiwan lain selain dia di situ.

Keldai itu berkata di dalam hatinya,‘’Oh,beruntung sungguh aku hari ini kerana dapat menikmati rumput disini!’’

Setelah perutnya kenyang, tiba-tiba ia ternampak seekor serigala yang sedang kelaparan menuju ke arahnya….

Keldai berasa amat takut dan berkata“Apakah yang harus aku buat sekarang? Serigala itu sudah tentu akan mengejarku sekiranya ia ternampak aku melarikan diri,”bentak keldai di dalam hati.

Tiba-tiba keldai telah mendapat satu idea. Keldai telah memberanikan diri dan berpura-pura berjalan dengan selamba kearah seringala walaupun ia berada di dalam sangat ketakutan. Apabila melihat kerbau dengan selamba datang menghampirinya serigala berasa kehairanan dan terus berkata“Kenapa kamu tidak melarikan diri sedangkan kamu tahu aku akan memakanmu?’’ Keldai menjawab dengan super spontan. "Tiada gunanya aku lari kerana kamu tetap akan buru dan menangkap aku.Akhirnya aku akan jadi makanan kamu juga.’’.

Serigala terdiam seketika sambil berfikir. Lantas serigala pun berkata‘’Betul juga cakap kamu.Kalau kamu terlepas hari ini,esok atau lusa kamu akan jadi mangsa aku juga,’’.’’Tapi tiada seronok kalau aku dapat tangkap kamu dengan mudah.Alangkah seronoknya kalau kita bermain satu permainan dahulu, kalau aku berjaya tangkap kamu,aku akan memakan kamu…’’

‘’Baiklah,aku setuju dengan cadangan kamu,’’Kata keldai,’’Tapi sebelum kita main kejar-kejar,aku mahu meminta pertolongan kamu.Boleh kah kamu tolong buangkan serpihan duri di dalam kuku kaki belakang aku ini kerana aku tidak boleh berlari dalam keadaan kaki aku sakit begini?’’

‘’Ya,sudah tentu aku akan tolong kamu!’’Kata serigala.Keldai pun menghuluhkan kaki belakangnya ke arah serigala.Ketika serigala cuba memegang kakinya dan menunduk untuk mencabut duri tersebut,keldai pun menendang muka serigala dendang kuat.

‘’Aaaaaahhhhhhh!’’Serigala menjerit kesakitan.Disebabkan tendangan keldai itu amat kuat,serigala mengalami kecederaan yang teruk. Hidungnya berdarah dan beberapa batang giginya telah patah.Akhirnya serigala menanggung kesakitan yang amat sangat.’’Selepas ini aku akan tangkap kamu dan makan kamu!’’jerit serigala dengan marah.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

ANDA JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

© 2013 Cerita-Cerita Rakyat.. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top